Zawsze przy takiej okazji rodzi się pytanie, czy warto dzielić się z innymi jakimś dokonaniem?... Tym razem, po zakończeniu kursu akademickiego (semestru) dwóch przedmiotów i wczoraj sesji egzaminacyjnej, pokazuję pomocny podręcznik akademicki dla przedmiotów "historia administracji" i "historia wychowania" jako 182. własną pozycję zwartą bądź zredagowaną w latach (1977-2022). (W sumie liczba ta nie może "szokować", bo to przecież całe 45 lat!
Pracę wydało Wydawnictwo Naukowe NOVUM, zaś opinię przedwydawniczą napisał prof. h.c. dr hab. inż. Zbigniew Kruszewski. Dziękuję Wszystkim, którzy współpracowali nad składem (łamaniem), redakcją, korektą i projektem okładki oraz Pracownikom Wydawnictwa.
*
"Sapere aude.1000 pytań i odpowiedzi z historii administracji i wychowania dla studentów prawa", administracji i pedagogiki, WN NOVUM, 2022, ss. 239.
Ze wstępu do pracy:
Poczuwam się do obowiązku, aby wyjaśnić proweniencję tytułu tej pracy, a mianowicie Sapere aude. Jest to sformułowanie klasyczne i w tłumaczeniu z języka łacińskiego oznacza po prostu „miej odwagę być mądrym”. Sentencję tę przypisuje się poecie rzymskiemu, Horacemu (65 p.n.e.-8 p.n.e), który w dziele pt. Epistulae pisał: Dimidium facti, qui bene coepit, habet, sapere aude, incipe (tłum: Połowę pracy ma za sobą, kto dobrze zaczął, miej (więc) odwagę być mądrym (i) zacznij).
(…) Pytania testowe z obydwu przedmiotów zostały tak skonstruowane, iż nie ma w nich ścisłego modelu, gdzie odpowiedzi są wyborem jednokrotnym; w tym zbiorze są pytania, gdzie spośród trzech czy czterech możliwości poprawna odpowiedź może być jedna, dwie lub nawet wszystkie. Wiele zestawów zostało podane w formie zdania oznajmującego z lukami treści, co też czytelnie podkreślono w podtytule pracy oraz tytułach jej części, tj. „testy uzupełnień i wyboru”. Te ostatnie są pytaniami aktywizującymi, ponieważ wymuszają rozbudowaną odpowiedź bądź uzupełnienie zdania. Mam świadomość, że część pytań w obydwu zestawach jest zbyt szczegółowa, jednak nie na tyle, aby wykorzystując wiedzę z historii ogólnej (Polski i powszechnej) nie poradzić sobie z odpowiedziami bądź dość szybko znaleźć ją przy pomocy będących w zasięgu studiującego narzędzi poznawczych.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz